Gran Turismo med plug-in hybrid: Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro

Audi forsetter sin storstilte elektrifiseringsoffensiv. Nå tilbys den store firedørskupéen A7 Sportback med en kraftfull og effektiv plug in drivlinje.

  • A7 nå som ladbar hybrid: Bensinmotor (TFSI) i kombinasjon med kraftfull elektrisk motor
  • Systemeffekt på 367 hk, 500 Nm dreiemoment og quattro firehjulsdrift
  • Elektrisk rekkevidde på over 40 km (WLTP), helelektrisk kjøring i opptil 135 km/h
  • Sportslig utstyrt med blant annet S line, sotede ruter og sportsunderstell som standardutstyr
  • På markedet allerede i 3. kvartal 2019

Drivlinjen i nye Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro består av en toliters turboladet bensinmotor med 185 kW (252 hk) effekt og 370 Nm dreiemoment, kombinert med en elektrisk motor. Synkronmotoren med permanente magneter har maksimal effekt på 105 kW, og et dreiemoment på 350 Nm.

– Kombinasjonen av premium, firedørs kupé som ladbar hybrid er unik. A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift. Vår ladbare modellportefølje har så langt fått en fantastisk mottakelse, og vi fortsetter å utvide den ladbare porteføljen ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Den elektriske motoren er bygget inn i girkassen (syvtrinns S tronic), med en separat clutch. Firehjulsdriften er quattro med ultra-teknologi, som lynraskt aktiverer bakakselen ved behov. Audi blir med A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift.

Samlet systemeffekt er 270 kW (367 hk). Det maksimale dreiemoment på 500 Nm er tilgjengelig allerede ved 1 250 /min. A7 PHEV akselererer fra 0 – 100 km/h på 5,7 sekunder, og når en toppfart på 250 km/h.

Blandet bensinforbruk er 2,1 – 1,9 liter per 100 km. Elektrisk energikonsum er 18,1 – 17,5 kWh per 100 km, mens CO2-utslipp ved blandet kjøring er 48 – 44 gram per km. Verdiene er basert på WLTP-testprosedyren, og er avhenger av hjul/ dekkvalg og utstyrsnivå.

Litium-ion batteriet med 104 celler kan lagre 14,1 kWh energi. Høyvoltsbatteriet (381 volt) er plassert under gulvet i bagasjerommet, og har termisk regulering. Integreringen av batteriet er gjort uten noe trappetrinn i bagasjeromsgulvet. Samlet bagasjevolum med nedfelt bakseterygg er 1 235 liter.

Enkel i hverdagen

A7 Sportback 55 TFSI e quattro har tre kjøremodus – «EV Mode», «Battery Hold mode» og «Hybrid mode». Standardmodus ved oppstart er «EV Mode».

Lading kan gjøres fra både husholdningskontakter og offentlige ladepunkt (Mode 3 kabel med Type 2 plugg). Fra et 16 Ampere uttak med 3-faset strøm og 400 volt lades batteriet på bare 2,5 timer. Maksimal ladeeffekt er 7,4 kW. Selv fra en vanlig 230 volt husholdningskontakt er lading praktisk: Batteriet kan fullades i løpet av ca. 7 timer – for eksempel i løpet av en arbeidsdag, eller over natten.

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro kommer på markedet i 3. kvartal 2019. Norske priser vil bli klare i løpet av høsten.